Gøteborg
REJSER

Weekend i Gøteborg

Jeg er blevet forelsket. Fuldstændig rundt på gulvet og varm i maven forelsket. I Gøteborg! Vores venner bor i Norge og Nicolai har derfor kørt derop hvert andet år de sidste mange år. Typisk kører vi bare i et stræk, men med Hjalte var der behov for en pause og valget faldt på to overnatninger i Gøteborg så vi kunne opleve byen. Jeg er helt solgt til denne her hyggelige, fantastiske by i det svenske og er allerede i gang med at planlægge den næste tur. Vi ankom søndag eftermiddag på vej til Danmark fra vores tur i Norge og efter en 4,5 times biltur, der gik over al forventning, og kørte videre til København tirsdag kl. 18 efter en tidlig aftensmad. Præcis samme tid i byen som hvis vi var kørt derop en weekend og som vi virkelig gerne vil igen.

Hotel i Gøteborg

Man kan bruge utrolig tid på at søge på hoteller. Efter der kom et barn søger jeg altid efter en suite. Der er ikke meget sjov ved at sidde og hviske når Hjalte er puttet og derfor er det rart at have både soveværelse og stue. Samtidig er jeg bare fan af hoteller med morgenmadsbuffet og en reception. Valget faldt på First G Hotel i Gøteborg og det kan virkelig anbefales. Vi boede på 7. sal og havde en fænomenal udsigt over byen. Der er også spa, som gæster har adgang til og det skal bestemt prøves en anden gang. Restauranten er god, men med næsten en times ventetid på maden vil jeg ikke anbefale den. Hotellet ligger lige over hovedbanegården og vi købte mad dernede første dag og spiste på værelset. Vi havde brug for at spise et sted, hvor Hjalte kunne være uden vi skulle gå efter ham hele tiden. Der var muligvis også et par besøg dernede efter snacks når Hjalte sov. Parkering er i et nærliggende storcenter og koster 190 SEK i døgnet så det skal lige regnes med i prisen, hvis man er i bil. Hotellet ligger lige i centrum og vi gik alle steder hen.

hoteludsigt

Dag 1

• Vi startede den første fulde dag i Gøteborg med morgenmad på hotellet og fik så 10 minutter til Trädgärdsforeningen, et skønt område med Botanisk have og store drivhuse. Det er også den mest fantastiske og billedskønne legeplads, jeg nogensinde har været på. Vi kunne sagtens være blevet hele dagen her.
  • Dog begyndte det at regne så vi gik over i Saluhallen. Tænk Torvehallerne i København og en masse lækker mad. Det nærmede sig frokost og vi købte et brød, humus, serranoskinke, ost og kødboller så vi kunne finde en bænk i den nærliggende park.
  • Efter frokost gik vi videre til Haga, der er et af de ældste områder i Gøteborg. Man kan bruge meget tid på at gå rundt i Haga, men vi holdt os til hovedgaden, der er fuld af små butikker og cafeer. Det er et turistområde, men vi fik købt nogle fine ting med Mumi og jeg fandt en hel blomsterhandler med tørrede blomster mens Hjalte sov i klapvognen.
  • Vi gik videre til Slotsskogen, hvor der er legepladsen Plikta. En kæmpe legeplads med utallige rutsjebaner, klatrestativer, gynger og trampoliner. Den er fantastisk, men nok bedst til større børn. Vi blev alle til overvældede og det handlede om at følge med hele tiden.
  • Da Hjalte var godt leget af, var han klar til at sidde i klapvognen de 45 minutter det tog at gå hjem. Der er gode muligheder for at komme omkring med sporvogn i Gøteborg, men vi elsker at gå. Vi ville have spist på vejen, men valgte at finde noget på stationen og spise på værelset i stedet.

Dag 2

Vi vågnede til regnvejr. Faktisk have regnvejr og tordenvejr vækket os om natten og det fortsatte. Derfor overvejede vi at køre hjem når Hjalte skulle sove sin lur. Morgenmaden blev igen indtaget på hotellet og så gik vi i storcentret Nordstan og shoppede. Der kan være noget at spare på kursen, men mest gik vi efter småting som ikke lige er i Danmark.

Vejret klarede lidt op og vi gik op gennem gågaden. I starten var den lidt kedelig, men mod slutningen og i parallelgader var der fantastiske steder. Undervejs spiste vi frokost i en madbod, der hedder Korv United og fik lækre pølser med kartoffelmos og salat.

Der var Blomsterbutikker i baggårde, en butik med marrokanske fliser fristede, en god science fiktion boghandel og så utrolig mange flotte børnebutikker i Gøteborg. Det er sjældent jeg fristes i Danmark, men de her butikker var fyldt af lækkert legetøj, tøj og alt var vanvittig indbydende sat op. Derfor var det vi købte mest af da også til Hjalte. Der var nogen gode udsalgspriser, der sammen med en god kurs blev endnu bedre. UV tøj med tegneseriefiguren Bamse, der aldrig rigtig slog igennem i Danmark, til 50 kr. delen, og hans fødselsdage en kæmpe garage til halv pris af Danmark. Jeg gik på jagt efter boligting og endte med en kop med Astrid Lindgreen citat og et tæppe.

Vi sluttede af med at gå tilbage til Trádgárdsforeningen og opdagede at Gøteborg Culture Festival netop var startet. Derfor så vi optræden på scener og en børnecabaret i et cirkustelt og bestemt at vi klart skal tilbage til det en dag.

Hvad skal vi se næste gang?

• Skansen er et gammel tårn og fungerer i dag som udsigtstårn. Vi gik forbi det, men havde ikke tid til at tage derop.
  • Naturhistorisk museum er højst på min liste for næste besøg. Det gratis ligger lige i Slotsskogen ved legepladsen Plikta. Der var simpelthen ikke tid, men jeg vil så gerne tilbage dertil. Jeg husker at det er et af de mest besøgte museer i Sverige og jeg har læst utrolig meget godt
  • Flere gåture i små gader med butikker og cafeer
  • Gøteborgs Kulturkalas eller Gøteborg Culture Festival som det hedder i dag, vil jeg gerne opleve rigtigt. Vi var der på den første dag i børneområdet og der var så mange fine arrangementer i telte og på scener, som jeg tror Hjalte vil elske om et par år.
  • Det store forlystelsesland Liseberg ligger i Gøteborg og jeg hører rigtig meget godt.

Følg gerne med på Instagram @Copenhagenfamily, hvor jeg deler mere fra min hverdag, og Facebook, hvor du kan følge med når der er nye indlæg.