privatskole_og_lilleskole_som_fravalg
FORÆLDRETANKER

Privatskole og lilleskole som fravalg

Jeg har gået på privatskole. Egentlig var det en lilleskole, men det er altså også en privatskole. Selvom de gerne distancerer sig fra den typiske opfattelse af en privatskole. Men en privatskole er en skole, der er selvstændigt eget, og derfor ikke offentlig, og der derfor er egenbetaling. Der er mange forskellige pædagogiske tilgange og det er her privatskolerne afskiller sig. Lilleskole og friskole er en type, men der er mange.

En lille lilleskole

Mine 10 års skolegang (børnehaveklasse til 9. klasse) foregik på en lilleskole. Sådan en hvor der var 80 elever, da den toppede. Typisk lå elevtallet omkring de 50 stykker. Skolen lå i det gamle hovedhus på en mindre herregård på Falster. Kostalden blev omdannet til en gymnastiksal og de andre stalde var en rideskole, hvor flere af os gik til ridning i fritiden. Haven var på et par tønder land, der var store klatretårne, reb man kunne svinge sig i og masser af gemmesteder og frugttræer. Der var skolebus ud om morgenen og to gange tilbage til Nykøbing om eftermiddagen. Skolen var omgivet af marker og der var en skov en kilometer væk, hvor vi ofte gik tur, fik undervisning eller legede. Jeg elskede min skole på mange punkter. Jeg lærte alt det jeg skulle, jeg legede mange gode lege, havde dygtige lærere og der var masser af sociale arrangementer for forældre og børn. Der var en tryghed, åbenhed og kreativitet som jeg trives i.

Lilleskoler er ikke perfekte

Jeg blev også mobbet. Der var også dårlige lærere. Og det var også svært med venner nogen gange. I høj grad fordi vennerne boede langt væk. Det gjorde de, fordi deres forældre valgte skolen pga. dens pædagogik og var villige til at sende deres børn ud og pendle. Det var virkelig kedeligt at pendle som 6 årig. Jeg havde en times transporttid hver vej og det havde jeg sådan set hele min skolegang. Det var også rigtig ærgerligt i weekender. Der var ingen spontane legeaftaler. Alt skulle jo koordineres med om forældrene kunne og ville hente og bringe på tværs af sydhavnsøerne.

Demokrati og eksklusion

Som voksen har jeg taget de erfaringer med mig. Jeg har også fået en anden forståelse og blik for det med privatskole og lilleskole. Selvom min skole byggede på demokratiske, og oprindeligt marxistiske, tanker og gik ind for lighed og ligestilling, var den jo i selve sin opbygning en modsætning til det. Man kan kalde den et stykke modstandsbevægelse mod den konventionelle folkeskole, der ikke gav rum til leg, kreativitet og alsidig udvikling. Men den var også en lille ø i samfundet. Et sted hvor forældre, der enten gav op på folkeskolen eller slet ikke gav den en chance, sendte deres børn hen. Der var ofte tale om ressourcestærke forældre.

Det kommer sig af at det koster penge at have et barn på en privatskole eller lilleskole og at de havde ressourcerne til at træffe et skolevalg. Men det kommer sig også at selve optagelsen. Men stiller sig sjældent bare på venteliste og får en plads. Der er interviews med bestyrelsen, der består af lærere og forældre. Der er rundvisninger og prøveperioder. Forældre og børn blev udvalgt til at deltage i det her lille minisamfund. Det var jo vigtigt, de var enige i pædagogikken og ville arbejde for og med skolen. Og derfor blev alle forældrene og børnene ofte ret ens. Mange kendte hinanden på kryds og tværs før og efter deres børn gik på skolen. Det giver jo så også en tryghed og genkendelighed, der også er rar og god.

Hjaltes fremtidige skole

Hjalte skal ikke på privatskole eller lilleskole som udgangspunkt. Det kan være en mulighed, hvis han ønsker det på et tidspunkt. Men i første omgang bliver det folkeskolen. Jeg vil gerne have hans klasse- og legekammerater er tæt på og han skal have den frihed og fleksibilitet, det giver. Samtidig har jeg det svært ved at sige, at jeg går ind for ligestilling og lighed og så vælge en privatskole eller lilleskole. Tanken om at lukke mig inde i et minisamfund, måske endda et lille parallelsamfund, strider imod mine ønsker for Hjaltes opdragelse. Han skal opleve mangfoldighed, forskellighed og muligheder. Folkeskolen er dermed et aktivt tilvalg lige så vel som privatskole og lilleskole er et aktivt fravalg.


____________________________________________________________________________
Følg gerne med: Instagram @Copenhagenfamily, hvor jeg deler mere fra min hverdag, og Facebook, hvor du kan følge med når der er nye indlæg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *