Intranet for vuggestuebørn
FORÆLDRETANKER

Intranet for vuggestuebørn

Der findes helt sikkert et parallelt univers, hvor jeg i god tid nærlæste velkomstbrevet til vuggestuen og noterede mig alle detaljer og så genlæste det. Det skete ikke i det her univers. I stedet nåede jeg til listen med ting Hjalte skal have med, blev ret overvældet og valgte at fortrænge det. Derfor brugte jeg weekenden inden Hjaltes start på at få købt de mest nødvendige ting og så lige læse brevet igen.

Det viser sig at der åbentbart findes et intranet for børn i vuggestuen og børnehaven. Hjalte er jo startet i en stor integreret institution i Københavns Kommune og derfor har Nicolai og jeg glæden af KbhForældre, der i bund og grund er intranet for vuggestuebørn. Det er sørme både en hjemmeside og en app. I modsætning til hver jeg har hørt om forældreintra i skolen, fungerer de dog ret godt teknisk set.

Det praktiske aspekt

Det var dog noget af et kulturchok når man kommer fra en dagpleje med fire børn. En dagpleje hvor jeg om morgenen får af vide, hvad de skal i løbet af dagen og om eftermiddagen får informationer om humør, væskeindtag, mad og sjove historier. En del af min overraskelse var, hvor meget jeg kan oplyse derinde. Det praktiske aspekt er helt tydeligt. I stedet for mundtlige oplysninger om ferie og at naboen henter, som pædagogen så skal skrive ned et sted, kan jeg selv udfylde det i app’en. Jeg forestiller mig, at man alligevel lige siger det på stuen.

Samtidig kan jeg følge med i hans dag, hvilket jo også er praktisk. Men jeg frygter en verden, hvor jeg ikke kan få noget af vide, når jeg henter, men kun kan læse mig til det hele. Hvor nuancerne i dagen og alle de små ting ikke bliver skrevet ned. Nu kender jeg andre forældre derovre og de siger det ikke er tilfældet, men frygten er der efter at have set app’en. Jeg har udfyldt alt muligt derinde med tilladelser og sygdomshistorik. Sygdommen er relevant, så de har en forståelse for at han skal drikke vand og der altså er kontroller, der kan fylde lidt. Udover tilladelser er der et felt, hvor jeg kunne skrive om Hjalte. En præsentation af ham som alle pædagoger kan se.

Danne sig en mening på forhånd

Da jeg nåede til præsentationen, stoppede jeg med at skrive. Der er lavet flere studier blandt pædagoger og lærere om det her. Det klassiske er en skolevikar. Før vikaren skal ind til sin nye klasse fortæller en anden lærer eller skolelederen lige om klassen. Det gøres for at forberede vikaren på at Anders er en vild en, Freja kan råbe ret højt, Mark er virkelig stille og huske at inddrage Signe i legene. Det gøres i bedste mening, men det påvirker vikarens indtryk af børnene. Vikaren vil nu som udgangspunkt se Mark som stille i stedet for at danne sig sit eget indtryk. Når vikaren ikke er blevet briefet på forhånd, kan hun bagefter stå i lærerværelset og fortælle om den udadvendte og højlydte Mark.

Sociale relationer går nemlig begge veje. Mark påvirkes af at vikaren behandler ham som en stille dreng og det bekræfter igen vikarens oplysninger. Det bliver selvforstærkende og så kan stille blive et klistermærke, det er svært at slippe af med. Ligesom den klassiske med barnet, der hader kartofler derhjemme, men storspiser hos dagplejen. Jeg vil jo gerne skrive om, hvor fantastisk og dejlig Hjalte er. Men jeg vil samtidig at pædagogerne selv får et indtryk af ham. Måske får de et indtryk, der udfordrer mig og det er altså også ret sundt. Så derfor er der ingen præsentation af Hjalte. De får heller ikke en præsentation, når vi kommer derover udover det praktiske om sut og forholdet til dynen. I stedet vil jeg glæde mig til at lære pædagogerne, de andre børn og forældre at kende. Jeg glæder mig til at høre deres indtryk af Hjalte og se ham i de nye sociale relationer.

Følg gerne med på Instagram @Copenhagenfamily, hvor jeg deler mere fra min hverdag, og Facebook, hvor du kan følge med når der er nye indlæg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *