Det personlige hjørne

Opgaver i hjemmet

Jeg følte mig altså presset. Presset med pres på. Af den type, hvor jeg følte mit overskud til alle de sjove og hyggelige ting var nærmest væk. En del af årsagen ligger i det følelsesmæssige. Det her med at blive mor afveget ret meget fra forventninger. Det har også tæret rigtig meget først med Hjaltes afvigende sociale kontakt og senere alle indlæggelserne.

Men det var ikke bare det. Jeg følte, jeg druknede i praktiske ting. Alle de der huslige ting, opgaver i hjemmet, man bare skal gøre. Det tog lidt tid at finde ud af, hvorfor det fyldte så meget og hvordan jeg var endt der. Nicolai og jeg er nemlig ret enige om, hvordan det skal være med de huslige, praktiske opgaver i hjemmet. De skal fordeles 50/50. Vi er begge voksne mennesker, der arbejder lige meget og derfor er der ingen årsag til det derhjemme ikke også er 50/50. Det har vi talt meget om gennem årene og også tidligere lavet noget overblik og opgavefordeling.

Men på trods af alle vores gode intentioner og planer, var det bare skredet ret meget. Jeg var så presset, at jeg bare gjorde de ting, der nu en gang skulle gøres. Uden at jeg lige bad Nicolai om det, tjekkede med ham eller planlagde det med ham. Han var også presset og tænkte ikke videre over det.

Da vi blev opmærksomme på det, besluttede vi også at det skulle ændres. Det har vi gjort på tre måder.

Opgavelister: Alle de faste og tilbagevendende opgaver i hjemmet blev skrevet ned. Det var ALT. Afkalkning af bruser, støvsugning, skifte sengetøj, skifte dæk på bilen, rydde op i legetøjet, tømme opvaskemaskine. Der er virkelig mange opgaver i hjemme når man skriver dem ned. Derefter satte vi interval på. Hvor tit ville vi gerne have en opga-ve blev lavet. Til sidst satte vi navn på, hvem der står for hvad nu. Der var mit navn på absolut det meste. Så ændrede vi det. Vi gennemgik opgaverne og skrev vores navne på så det var 50/50. Der betød overvejelser om omfang, tidsforbrug, intervaller og interesser så vi til sidst begge følte det var en ligelig fordeling.

Huskelister: På vores tavlevæg har vi lavet en løbende huske- og opgaveliste. Vi har hver vores kolonne. Den bruges til de ad hoc opgaver, der kommer. På den måde har vi begge et overblik over, hvilke opgaver der er. Det gør også at når vi finder en ny opgave, kan vi fordele den ud fra, hvad vi hver især allerede skal og gør.

Planlægningsaften: Hvor torsdag når Hjalte er puttet, planlægger vi. Det skriver jeg et særskilt indlæg om.

Det har nu stået på et par måneder, og det fungerer for os. Det kan selvfølgelig justeres og det bliver det nok også med tiden. Men det var virkelig en øjenåbner at lave listen over opgaver i hjemmet. Det gjorde, at jeg pludselig godt kunne forstå, hvorfor jeg havde været så presset. Jeg er meget mindre presset nu. Hvis der er noget, der fylder, kan jeg tage det med til torsdagsplanlægning og vi finder en løsning sammen. Det er jo ikke målet nødvendigvis at have en 50/50 fordeling som vi tilstræber. Selvom jeg vil opfordre alle til at tænke og reflektere over, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre. Men det handler om at få overblik, tage stilling og tage ansvar sammen. Fælles hjem – fælles opgaver – fælles ansvar.

Har du læst om hvordan vi skaber ro når vi kommer hjem? Det kan du her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *