Det personlige hjørne,  Mad og opskrifter

Glutenfri i en uge

Jeg har vist aldrig helt uddybet, hvorfor jeg gør det her. Altså det her med at være glutenfri i en periode. Det er startet med at være glutenfri i en uge. Altså næsten en uge. For jeg holdt mig altså ikke tilbage til Hjaltes fødselsdag. Men i bund og grund gør jeg fire ting vha. en ernæringsterapeut; spiser glutenfrit, undgår komælk, skærer ned på sukker og spiser en helvedes masse vitaminer og mineraler. 

Det har jeg nu gjort i godt og vel en uge, og jeg gjort mig et par observationer. 

Glutenfrit er åbentbart ikke bare glutenfrit. En del glutenfrit brød er lavet af hvede, hvor gluten er fjernet. De indeholder derfor hvedestivelse ifølge ingredienslisten. Og dem skal jeg altså også holde mig fra har jeg lært efter at have været glutenfri i en uge. 
Der findes vanvittig meget god inspiration og opskrifter, jeg glæder mig til at prøve. Så vidt jeg kan lure kan sorghum- og teffmel være gode at eksperimentere med. Og så skal jeg vist have fat i noget xhantangummi. Det har jeg det altså lidt stramt med. Jeg ved nemlig ikke, hvad det er. Hvedemel ved jeg ligesom, hvad er, tror jeg. 

At undgå komælk er ikke så problematisk. Jeg bruger kun mælk på havrefras glutenfri cornflakes. Heldigvis har jeg en veninde, der er laktoseintolerans så hun gav mig lige alle sine fif til gode plantemælk. Jeg kan også få fløde, hvilket altid er godt. Hjalte og jeg har allerede spist glutenfri pasta i planteflødesovs. Jeg spiser sjældent en skive ost, men synes altså smeltet ost er genialt. Der findes vegansk ost, men Nemlig har det ikke. Enten skal jeg til at bevæge mig i Bilka eller måske overveje at bruge coop i stedet… 

Den veganske ost og fløde strider lidt mod mine principper. Jeg har i mange år købt ind og lavet mad ud fra et ønske om korte ingredienslister, hvor jeg kunne genkende indholdet. Det sker bare ikke med de veganske ting.  Det kræver altså lidt tilvænning. 

Jeg har opdaget at jeg går og siger “jeg må ikke spise gluten”. Det er egentlig en tåbelig formulering, som jeg vil stoppe med. Der er jo ingen, der har sagt jeg ikke må. Og selv hvis de havde, er jeg et voksen menneske, der vel langt hen af vejen selv bestemmer, hvad jeg må og ikke må. En meget dygtig fagperson, som jeg har stor tillid til, har anbefalet, at jeg i en periode prøver at leve glutenfrit og uden komælk. Det er den nye formulering. Og den rigtige formulering. 

Hvad der skyldes den manglende gluten og komælk, og hvad der skyldes korrekte vitaminer og mineraler er svært at sige. Jeg reddede helt klart Helsams indtjening for tirsdag, da jeg kom med min dosmerseddel fra ernæringsterapeuten. Men jeg føler mig mæt hurtigere, min mini hælspore har det bedre og min mave fungerer bedre. Uden detaljer har den altså haft det lidt svært siden fødslen, men det er der kommet styr på nu. Alle de ting efter at have været glutenfri i en uge har vækket min interesse, gå på mod og nysgerrig. 

Jeg havde altså lidt krise over det her med glutenfri og komælkefri, som du læse om her og her er en opfølgning på, hvordan det gik senere. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *