folkeskole
Forældretanker

Folkeskole som tilvalg

Da jeg startede på RUC, Roskilde Universitet, i sin tid havde vi en masse velkomst forelæsninger. Målet var et introducere os til det humanistiske basisstudie og give de studerende en fælles referenceramme. Helt ærligt kan jeg overhovedet ikke huske, hvem der holdt de forskellige foredrag. Men jeg kan huske noget af indholdet. Noget der især står tydelig for mig, er en professor, der talte om skolesystemet og vores fælles ansvar for det. Han talte nemlig om folkeskole og privatskole, hvilket jo var ekstra spændende, da jeg ville læse pædagogik (her).

Mens han kiggede ud i salen opsummerede han, hvem vi var i kraft af vores tilstedeværelse. Fordi vi sad til et foredrag på universitetet var vi privilegerede og ressourcestærke. Og derfor var vi og vores kommende børn i en fordelagtig situation. Hans tese var, at uanset hvor dårlig en skole, fagligt og socialt, vi sendte vores børn til, ville vores børn være ok. Som ressourcestærke forældre ville vi nemlig kunne løfte vores børns faglige og sociale niveau og kompetencer derhjemme. Vores børn ville derfor ikke tage varig skade eller få ødelagt alle deres fremtidsmuligheder.

Tværtimod havde vi et ansvar fordi at vores børn kunne løfte et fagligt og socialt niveau i en klasse. Og det er netop styrken i fællesskabet og folkeskolen; At vi sammen skaber et niveau og hjælper hinanden.

Professoren talte om, hvordan det kunne være. I virkeligheden er der skoler, hvor selv ressourcestærke børn og forældre går ned med nakken. Han undgik også diskussionen om, hvorvidt man skal tage kampen og sende sit barn i sådan en skole. Eller at selv ressourcestærke forældre i perioder ikke har ressourcerne, man skal også vælge sine kampe. Men han ramte plet i forhold til mine ønsker for folkeskolen. Jeg ønsker at folkeskolen skal være for alle og et sted, hvor vi hjælper hinanden. Det kræver arbejde, indsats og engagement. Men det gør en privatskole altså også.

At vælge folkeskolen kræver for mig også lidt is i maven og tillid til mig selv som forælder. Hjalte skal i den lokale folkeskole. Den ligger tæt på, legekammeraterne kommer til at bo i nærheden og jeg kan godt lide dens pædagogiske udgangspunkt. Men mest af alt kan jeg gode lide det fællesskab som folkeskolen for mig udgør. Og jeg har fuld tiltro til at Nicolai og jeg nok skal hjælpe derhjemme fagligt og socialt. Jeg har også tiltro til at vi får givet Hjalte så godt et fundament, at han godt kan klare en folkeskole.

Så for mig er folkeskolen ikke et fravalg. Den er et tilvalg af en ideologi og børneforståelse, som sjældent bliver italesat. Folkeskolen opfattes ofte som standarden eller basispakken. Men vi skal tale om den pakke, hvad den kan, hvad den skal og hvad vi som forældre kan bidrage med. Folkeskolen er ikke en privatskole, hvor man køber en pakke. Folkeskolen er en tovejs gade. Et sted hvor nogen dygtige lærere og pædagoger danner og uddanner børn. Det er også et sted, hvor jeg som forælder kan og skal bidrage til fællesskabet. Jeg glæder mig til at blive en del af det fællesskab, fordi jeg mener, at det kan noget helt specielt.

_____________________________________________________________________________
Følg gerne med: Instagram @Copenhagenfamily og Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *