Mad og opskrifter

Den bedste laktosefri risengrød

Jeg elsker risengrød. Virkelig elsker. Nicolai kan ikke lide risengrød og Hjalte er sådan 50/50. Han vil ikke have det som aftengrød, men gerne som morgengrød. Da jeg boede på kostskole i 3 år, var den tilbagevendende diskussion, om risengrød kan serveres som aftensmad. Køkkenet lavede kompromis ved at servere lidt rugbrød eller andet let, men de lagde op til at risengrød er aftensmad. Og jeg er helt med på den. Risengrød er jo genialt og kan spises hele dagen. Gennem mange år har jeg prøvet flere forskellige opskrifter og i år måtte jeg jo så på jagt igen. Jeg er jo rimelig laktosefri forstået som, at jeg kun spiser smør. Det er sådan set ikke laktosen jeg har et problem med, men proteinerne i komælken. Heldigvis kunne min yndlingsopskrift fint bruges med plantemælk og det gav jo laktosefri risengrød. Det er jo bare endnu en grund til at dele den.

Mængderne er nøje udregnet ud fra enkelthed. Jeg har set mange opskrifter, der kræver 2/3 dele af en pose grødris. Men hvad skal jeg så gøre med det resterende? Det samme med alt mindre end en liter mælk. Derfor bruger jeg 250 gr. grødris, det svarer til en halv pose af dem jeg køber.

Jeg bruger rismælk til laktosefri risengrød efter anbefaling af fra Vanløse Blues. Hun har helt ret i at det giver en god cremet fornemmelse. Ved et uheld fik jeg en dag købt en rismælk med kokos og det var faktisk også rigtig godt. Kokosmælken var ikke overdøvende og det gav en god lille dybde. Den var især god til klatkager toppet med lidt ekstra kokos. Hvis man ikke har et problem med komælk så skifter du bare ud med sødmælk. Rismælk er sødt og derfor tilsætter jeg ikke sukker. Men bruger du sødmælk kan du med fordel tilsætte en spsk. Sukker.

Portioner er altså svært at angive. Herhjemme er det laktosefri risengrød til 2 voksne og 1 barn. Det er altså en gang aftensmad til mig, en gang morgenmad til mig og en gang morgenmad til Hjalte. Spises det som dessert kan det gå som fire personer.

Ingredienser

  • 1 dl. Vand
  • 250 gr. grødris
  • 1 liter rismælk
  • 1 nip salt (kan udelades)

Fremgangsmåde

  • Vand og grødris koges i en tykbundet gryde til næsten alt vand er fordampet
  • Tilsæt rismælk og evt. salt og bring til kogepunktet
  • Lad det simre og hver 10. minut. Sørg for at komme godt ned i bunden og rundt i siderne
  • Efter 30-40 min er grøden cremet og risene er bløde. Hvis den er blevet for fast, tilsætter du ekstra vand og varmer igennem.  
  • Server med kanelsukker og smør – enten af den plantebaserede slags eller af komælk

Resterne bruger du selvfølgelig til klatkagerne her

Følg gerne med: Instagram @Copenhagenfamily og Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *