Læsestof

Boganmeldelse – Gammelpot af Thom Roep og Piet Wijn

Verdens bedste tegneserie er uden tvivl Gammelpot! Slut på boganmeldelse. Jeg tror dog det kræver lige flere ord at overbevise skeptikerne. Alle jeg nogensinde har talt med om Gammelpot af Thom Roep og Piet Wijn siger enten “Fantastisk tegneserie” eller “aldrig hørt om den”. Jeg har simpelthen endnu ikke fundet en, der har lært Gammelpot og ikke er blevet tryllebundet.

Gammelpot er en tegneserie på 23 bind af hollandske Thom Roep og tegnet af Piet Wijn. Op til for et par år siden var den eneste chance for at læse dem at låne dem på biblioteket eller købe dem brugt i dyre domme og ofte i lidt slidt tilstand. Men det har forlaget Cobolt rådet bod på og begyndte at udgive alle albummene i restaureret, nyfarvelagt og nyoversat udgave, der endda er i hardback. Det synes jeg er fantastisk, fordi det gør altså tegneserien lidt mere standhaftig. Det er jo især en fordel med børn og jeg begyndte da også at købe dem, før jeg overhovedet var gravid.
Nummer 8 kommer til januar og der er derfor rig mulighed for inspiration til de næste mange gaver. Der var nemlig ingen tvivl om at mit barn skulle vokse på med Gammelpot.

Gammelpot er en ældre herre, der rejser rundt med sin magiske vadsæk. Denne her vadsæk drømte jeg om som barn, fordi den altid giver dig lige, hvad du har brug for, hvilket jeg synes lød fantastisk. Gammelpot hjælper dem han møder undervejs, får en masse venner og kommer godt omkring i hele verdenen. Han er godmodig, modig, hjælpsom og åbenhjertig.

Første album hedder “Den forkælede prinsesse” og på bagsiden står der

Prinsesse Pauline er en forkælet møgunge. Hun driver hoffets ansatte til vanvid med spilopper, næsvisheder og uartige påfund. Men en dag tager kongen konsekvensen og vil ansætte en huslærer til hende.
Den elskelige Gammelpot er villig til at påtage sig opgaven, og han drager ud på en rejse sammen med Pauline, så hun kan lære noget om livet. Det bliver ikke helt ufarligt, for den lumske Ludo Mundsmurt har skumle planer. Og Gammelpot medbringer intet andet end sin vadsæk.

Jeg glæder mig til Hjalte kan få Gammelpot læst højt. Farverne er fantastiske og de er simpelthen lækre at læse i. Tegningerne af Piet Wijn er fyldt med detaljer og dybde, der gør dem til små kunstværker. Samtidig giver historierne af Thom Roep masser af grobund for samtaler om verden og hvordan man skal opføre sig overfor andre. Indtil Hjalte bliver lidt større står de på en lidt højere hylde. Men vi har allerede smugkigget i dem sammen. Jeg har også læst dem alle og den nyeste er på min ønskeliste til jul.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *