LÆSESTOF

Boganmeldelse – Du skal turde elske først af Camilla Kjems

Camilla Kjems bog kom ud sidste og jeg kan kun anbefale den. Det er sådan en bog, jeg haft brug for at tage i bidder. Det skyldes at jeg havde brug for tænke- og mærketid mens jeg læste. I “Du skal turde elske først” kommer Camilla Kjems nemlig med så mange fine sætninger og selvforståelse, der virkelig satte mine tanker i gang. På Bogforum 2018 hørte jeg et oplæg af Camilla Kjems og det var lige så inspirerende som bogen.

Personlig og faglig

Camilla Kjems beskriver sig selv som “mor, kæreste, ekskone, datter, veninde og chefredatør for Femina”. Med sin bog “Du skal turde elske først” formår hun på fantastisk vis at vise sine sårbarheder, inspirere og stille spørgsmålstegn ved måden, vi tænker og lever. Bogen er bygget op med syv kapitler, hvor hvert kapitel starter med Camilla Kjems’ egen fortælling. Hun dykker ned i sin barndom, parforhold, angst og forhold til både veninder og naboer. Kapitlerne fortsætter med interviews af forskellige fagpersoner bl.a. psykolog Heidi Sahlgreen, præst Preben Kok og senioforsker Vibeke Koushede. Det fantastiske er at reflektionerne i interviewene går begge veje. Selvom det er Camilla Kjems, der interviewer dem om deres perspektiv på religion, ansvar, parforhold, fællesskab og sårbarhed, kan jeg som læser mærke, hvordan Camilla Kjems selv reflekterer og lærer undervejs. Den proces er inspirerende og være en del af og gav mig en ekstra dybde i interviewene.

Jeg har lyst til at læse den igen

“Du skal turde elske først” er sådan en bog, jeg kommer til at læse igen og igen. Bare det at bladre i den for at skrive denne anmeldelse får mig grebet af afsnit, sætninger eller forståelser, jeg ikke lagde mærke til første gang. Det er en bog, der er fyldt med så mange læresætninger, jeg gerne vil tage med mig. Det jeg især tager med mig, er Camilla Kjems’ budskab om at stå ved sig selv og sine sårbarheder. Som hun skriver “Har du mod til at blotte din sårbarhed, kan du ikke afsløres. Så møder du respekt“. Her rammer hun helt præcist, det jeg selv synes er svært. Men måden hun får fortalt det og tager læseren med på sin egen rejse, giver mig mod til at fortsætte på min.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *