Læsestof

Boganmeldelse – Ægtepagten af Simona Ahrnstedt

På bogforum faldt jeg over bogen Ægtepagten af Simona Ahrnstedt. Da hun selv citerer Jane Austen i starten, blev kaldt romantisk og var historisk virkede det som et næsten sikkert hit. Jeg har nemlig læst rigtig mange af den type bøger og rigtig mange gode. Dog er jeg også i perioder gået lidt i stå i dem. Selvom jeg elsker England, og Jane Austen, bliver det også svært at skelne bøgerne fra hinanden. Mens Simona Ahrnstedt i Ægtepagten minder om Jane Austen i sin opbygning af persongalleriet og de romantiske forviklinger, har hun altså også en lidt mere vovet tilgang til det fysiske aspekt af romantiske forhold. Det gør bestemt kun gode ting for bogen.

Samtidig var jeg nysgerrig fordi Ægtepagten foregår i Sverige. Det her land jeg ellers mest forbinder med krimier. Men hvad handler Ægtepagten om? På bagsiden af bogen står der:

I december 1880 møder Beatrice Löwenström Seth Hammerstaal i operaen i Stock-holm. Hun lever et liv i det svenske borgerskab under opsyn af sin strikse onkel og hans familie. Seth er byens efterstræbte og karismatiske ungkarl – en af Sveriges rigeste mænd, som er kendt for at bryde reglerne.
Efter deres første mode støder de kontinuerligt på hinanden i Stockholms selskabsliv. Seth er fascineret af Beatrices intelligens og uforbeholdenhed, og hun er anderledes end alle andre kvinder han har mødt.
Deres følelser for hinanden vokser, men snart går det op for Beatrice og Seth at deres situation er langt mere kompliceret end en lidenskabelig romance. Visse personer i Beatrices liv har nemlig lagt helt andre planer og indgået aftaler om hendes fremtid, der ikke indebærer frihed, lykke eller Seth

Lad mig starte med at sige: Jeg var solgt fra første side. Fuldstændig grebet af denne her fortælling. Dels kan jeg godt lide opbygningen. Bogen starter med deres møde og man følger udviklingen i deres forhold. Simona Ahrenstedt veksler også rigtig godt mellem sine personer. Der fortælles primært fra Seth og Beatrices perspektiv, men med afhoppere til andre personer. Det er gør det forfriskende og levende at læse på den måde.

Der bogen virkelig fangede mig er i nuancerne i personerne og deres udvikling. Simona Ahrnstedt formår at skildre følelser på en måde, der ikke bliver for kliche. Jeg endte med at kunne fatte sympati og være lidt vred på flere af personerne i bogen og flere gange.

Endelig er jeg altså fascineret af hendes fortælling om kvindeliv. I Ægtepagten skildrer Simona Ahrnstedt holdningen til kvinder, deres intellekt og plads i samfundet på en fantastisk måde. Hun formår både at vise det gængse syn på kvinder som hørerende hjemme i hjemmet med et barn i maven og et på skødet som en selvfølgelighed. Det var sådan det var og mange kvinder og mænd ikke bare accepterede det, men støttede det. Samtidig får hun sat spørgsmålstegn ved det ved eksempler og virkelig skarp dialog mellem personerne.

Jeg kan kun anbefale den, hvis du vil have Jane Austen romantisk med en snert Outlander og samtidig vil forelskes i Sverige på en helt ny måde skal du læse denne bog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *